بام سبز ژئوسنتتیکی Roof Garden

بام سبز، بام ساختمانی است که تمام یا قسمتی از آن با گیاهانی که بر روی یک لایه ضد آب کاشته شده باشند، پوشانده شده است.

معرفی

امروزه روف گاردن یا بام باغ به مساحت قابل ساخت یک پروژه افزوده و مکانهای جدیدی برای اجتماع درون محیطی فراهم می آورد که این امر در سالهای اخیر با توجه به ارائه راه کارهای اجرایی مناسب، مورد توجه مهندسین مشاور، معماران و سازندگان در صنعت ساختمان کشورمان گردیده است.
روف گاردن با ایجاد محیطی مفرح و زیبا در ارتفاع با مناظری متفاوت از آنچه بطور معمول می بینیم، آن هم در فضای گمشده ای از ساختمان که تاکنون بلا استفاده به نظر می رسیده است، بدون شک ایده ای جالب و منحصر به فرد به منظور ارتقای سطح کیفی زندگی و همچنین افزایش ارزش بنا و ساختمان خواهد بود از دیدگاه مهندسی سازه، طراحی ساختمان با بام سبز یا روف گاردن منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران می گردد.

محل اجرای روف گاردن لزوما بام ساختمان نیست. لابی یا تراس ساختمانها، با توجه به اینکه اصولا روی سقف اجرا می شوند یکی از گزینه هایی هستند که سیستم بام سبز یا روف گاردن روی آنها قابل اجراست.
پاسیوها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مکان مناسبی برای اجرای روف گاردن هستند. تراسها، به علت خصوصی بودن، یکی از اولین هدفهای اجرای سیستم روف گاردن هستند. پوشیده بودن سقف تراسها باعث ایجاد محیطی متفاوت با بام از نظر عملکرد هستند.
طراحی و اجرای روف گاردن یا باغ بام شامل دو مرحله عمرانی ( اجرای ایزولاسیون و زهکشی ) و لنداسکیپ ( اجرای فضای سبز و تجهیزاتی مانند آلاچیق ، باربیکیو و … ) می باشد.
استفاده از مصالح نوین ژئوسنتتیک مانند ژئوممبران pvc، ژئودرین و ژئوتکستایل در تسریع، کاهش هزینه ها و بالا بردن ایمنی سیستم ایزولاسیون، زهکشی و فیلتراسیون بام بعنوان یکی از اساسی ترین اجزاء ساختمان، تخصص ما می باشد.

موادی که در ساخت بام باغ استفاده میشود، عموما دارای تست پیرشدگی مقاوم در برابر عوامل محیطی وطول عمر بسیار طولانی هستند که این  خصوصیت آنها، باعث می شود نیازی به تعویض دوره ای آن نباشد و عمر ماندگاری  آنها بین 30 تا 50 سال باشد.
بام باغ ها علاوه بر نقش تصفیه کنندگی هوا، از پوسیده شدن و فساد عایق رطوبتی بام و نیاز به تعویض دوره ای آن جلوگیری می کند و در حقیقت بهترین پوشش محافظ برای آن به شمار می روند.

به تکنولوژی مدرنی که امروزه بر پایه سقف سبز نهاده شده است و بر روی پشت بام‌ها و تراس‌ها اجرا می‌شود و به معنای باغ در بام است روف گاردن گفته می‌شود. روف گاردن می‌تواند از قرار دادن چند گلدان روی پشت بام آغاز و به اجرای باغ و با فضاهای سبزی مانند پارک خاتمه یابد. روف گاردن یا باغ بام، این فرصت را به شما می‌دهد که باغ شما مشرف به شهر باشد و شما بتوانید از مناظر لذت ببرید. در دنیای امروزی فضای باز و سبز کمتر در خانه‌های افراد دیده می‌شود و اغلب به خاطر آپارتمان ‌نشینی، از این نعمت محرومند. مهندسان با طراحی و اجرای روف گاردن نیاز افراد را بر طرف می‌کنند.

انواع المان‌ها در روف گاردن چیست؟

در طراحی و اجرای روف گاردن و ساخت باغ بام، المان‌های مختلفی مانند انواع آبنما، آلاچیق، گلدان‌ها با فضای سبز مناسب، چمن‌های مصنوعی، نیمکت، باربیکیو و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی، استخرهای فایبر گلاس و محل‌هایی جهت آفتاب گرفتن، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع روف ‌گاردن

  1. روف گاردن گسترده: در این روش کشت گیاهان با ریشه‌های کم انجام می‌شود. بستر کاشت بسیار سطحی و ضخامت خاک حداکثر ۲۰ سانتی‌متر است. روف گاردن گسترده نسبت به دیگر انواع دیگر ارزان‌تر است و چمن و گیاهانی با پوشش سطحی و کم‌ ارتفاع در آن کاشته می‌شود.
  2. روف گاردن نیمه متمرکز : این روش شامل کشت گیاهان با حجم ریشه بیشتر و دارای عمق بستر کاشت بالای ۳۰ سانتی‌متر تا ۱ متر است. در این نوع روف گاردن کلیه گیاهان بوته‌ای مانند توت‌فرنگی، هندوانه و گیاهان دارویی مانند پونه و …. همچنین چمن قابل کشت هستند.
  3. روف گاردن متمرکز: در این نوع روف‌گاردن از خاک با حجم و ارتفاع زیاد 40ساتینتر به بالا استفاده می‌شود. این روش که از موارد ذکر شده گران‌تر است، انواع درختان، گیاهان زینتی و گل‌ها کاشته می‌شوند. این نوع باغ بر روی پشت‌بام ساختمان‌های بزرگ گسترده و مسیرهایی برای قدم زدن و نیمکت‌هایی برای استراحت در آن طراحی می‌شوند.

مراحل اجرای روف گاردن

ساخت یک روف گاردن به دو مرحله اصلی تقسیم می‌شود.
۱. عملیات عمرانی، ایزولاسیون و زهکشی است. این کار توسط مهندسین متخصص قابل انجام بوده و زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کند.
۲. طراحی لندسکیپ یا همان فضای سبزی است که می‌خواهید در پشت بام خود داشته باشید. انتخاب تجهیزات فضای باز مانند آلاچیق، سایبان، مبلمان باغی، باربیکیو و حتی تجهیزات کشاورزی.

اجزاء ژئوسنتتیکی باغ بام (لایه های بام سبز)

دسته بندی اجزای اجرایی باغ بام ها بسیار متنوع و وسیع است. هر موسسه تولیدی یا شرکت بازرگانی فعال در حوزه طراحی و اجرای بام سبز با توجه به رویکرد خاص خود و رقابت در بازار اجزاء قابل نصب را دسته بندی می کند. اما به طور کلی بام های سبز از ۵ لایه ی اصلی تشکیل می شوند.

آماده سازی بستر باغچه ها: سطح باغچه ها قبل از اجرای لایه های زیر سازی باید صاف و هموار و عاری از هر گونه اجزای نوک تیز و برنده باشد.
پیشنهاد این شرکت برای ایجاد بام سبزی با طول عمر حداقل 20-30 سال، با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع زهکشی و آب بندی در فضای بام استفاده از متریال و لایه های زیر می باشد :

5لایه ژئوسنتتیکی برای بام سبز
5لایه ژئوسنتتیکی برای بام سبز
  1. ژئوتکستایل نبافته سوزنی پلی استر(300-200 گرمی)
  2. ژئوممبران نرم pvc (ضخامت 1.5 یا 2میلیمتر)
  3. ژئوتکستایل نبافته سوزنی پلی استر(300-200 گرمی)
  4. پنل زهکش 3بعدی پلی اتیلنی مخصوص بام سبز
  5. لایه فیلتر محافظ خاک

مهم ترین لایه در سیستم روف گاردن لایه آب بند کننده ژئوممبران pvc می باشد.

1) برای عایق کاری سطح بام ، از ورق ژئوممبران pvc منطبق با استاندارد  ZTVآلمان استفاده می­شود. از عمده ترین مزایای استفاده از ورق پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد ریشه بودن (بدلیل خاصیت پلیمری آن)
  • استحکام مکانیکی بالا
  • پایداری در شرایط سخت محیطی
  • سهولت در شکل گیری
  • استحکام برش و ازدیاد طول عالی
  • مقاومت در برابر سایش
  • مقاومت بسیار خوب در برابر نفوذپذیری آّب
  • قابلیت جوش کاری بسیار بالا
  • خاصیت اشتعال پایین (خود خاموش شونده)

2) لایه زهکش 3بعدی نقش زهکشی(جمع آوری و هدایت آب به خروجی) ، هوادهی به ریشه ها و ذخیره آب همانند یک سفره آب زیرزمینی را در این سیستم به عهده دارد .
3) لایه ژئوتکستایل نقش محافظت از لایه پر اهمیت ژئوممبران پی وی سی را در این سیستم به عهده دارد. بدین منظور در سیستم روف گاردن از ژئوتکستایل 300-200 گرم در دو طرف ورق نرم PVC استفاده می شود.
4) لایه آخر لایه فیلتر محافظ خاک می باشد که با هدف جلوگیری از گرفتگی و آلودگی لایه زهکش، بعنوان فیلتر بر روی لایه زهکش قرار می گیرد.
جهت دریافت اطلاعات تخصصی بیشتر و استعلام قیمت با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید.

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن

  • پاک‌سازی هوای اطراف
  • کاهش آلاینده‌ها
  • کاهش جذب حرارت ساختمان
  • کنترل دما
  • کاهش مصرف انرژی و بهره برداری از آب باران
  • زیبا کردن چهره شهر
  • توانایی کشت محصولات
  • زیستگاهی مناسب برای حیوانات
  • محیطی دنج برای استراحت

معایب روف گاردن

  1. وزن وارده بر ساختمان: این وزن می‌تواند شامل خاک، وزن گیاهان، مبلمان, آلاچیق، فلور باکس و … باشد. این وزن ثابت نیز و در طول فصل های بارندگی به سبب آب ذخیره شده در خاک و یا با رشد گیاه افزایش می‌یابد.
  2. آبیاری، نظافت و رسیدگی دوره ای

عوامل موثر در قیمت روف گاردن

قیمت روف گاردن به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :

  1. نوع پروژه
  2. طبقه پروژه
  3. محل پروژه
  4. نوع گیاهان مورد استفاده
  5. تعداد گلدان‌ها
  6. تجهیزات
  7. نوع کف
  8. وزن متریال مصرفی

مزاياي بام سبز

۱افزايش ارزش ملک: پشت‎بام‎هاي‎ سبز مي‎توانند باعث تغيير ساختار از طريق ” تبديل يک سقف خشک و زشت به يک دارايي مناسب ” شوند.
۲كاهش مصرف انرژي: خاک و گیاهان بام سبز باعث ایجاد عایق حرارتی در بام میشوند بنابراین هزینه لازم برای سرمایش و گرمایش ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در ساختمان‎هاي چند طبقه ده درصد و در ساختمان‎هاي يکطبقه ۲۰ تا ۳۰ درصد باعث کاهش مصرف برق مي‎باشد.
۳افزايش عمر سقف: بام سبز باعث کاهش تابش تشعشهات ماورای بنفش به بام شده و بام را در برابر دماهای بالا حفظ میکند. که در نتیجه پیش بینی میشود عمر بام به ۲۰ سال افزایش یابد.
۴ايجاد محيط مناسب تفريحي: پشت‎بام‎هاي سبز يک محيط مناسب تفريحي براي مراجعه‎کنندگان و در ساختمان‎هاي مسکوني براي ساکنان است.
۵کاهش رواناب سالانه: جذب آب باران توسط گیاهان و خاک بام سبز از میزان رواناب سالانه میکاهد.
۶عایق صوتی: بام سبز در برابر صدا نیز به عنوان عایق صوتی عمل میکند
۷عایق در برابر آتش سوزی: بام سبز کاملا اشباع ضد حریق بوده و در صورت آتش سوزی در ساختمانهای مجاور از گسترش آن جلوگیری میکند.
۸افزایش رطوبت فضای شهری: بام سبز با خنک کردن و مرطوب کردن هوا از میزان گرمای محیط شهری میکاهد.
۹کاهش گرد و غبار : بام سبز از میزان گرد و غبار محیط کاسته و کیفیت هوای شهر را بهبود میبخشد.
۱۰محیط زیست جانوران شهری :بام سبز باعث ایجاد محیط زیست برای پرندگان و حشرات محیط شهری میشود.

مزایای داشتن روف گاردن

  1. افزایش دسترسی به فضای سبز در یک مکان خصوصی ( محیط منزل و یا کار ) در محیط شهری
  2. بهبود تنوع فردی ، اجتماعی و فرهنگی
  3. بهبود کیفیت هوا و کاهش انتشار گاز CO2
  4. تاخیر در جریان آب باران
  5. عایق بندی ساختمان ها
  6. افزایش ارزش ساختمان
  7. ایجاد فرصت های شغلی در زمینه های تحقیق ، طراحی و ساخت و ساز ، باغبانی ، بهداشت و تولیدات مواد غذایی

مراحل اجرای روف گاردن

مراحل اجرای روف گاردن شامل دو مرحله اصلی عمرانی (ایزولاسیون و زهکشی) و لنداسکیپ (اجرای فضای سبز و اجرای تجهیزات فضای سبز نظیر آلاچیق، باربیکیو، آبنما و …) می باشد.

الزامات بام سبز

روف گاردن یا بام سبز نیازمند خاک مناسب می باشد و انتخاب دقیق خاک مناسب یکی از مهمترین مواردی است که باید برای اجرای بام سبز (Roof Garden) مورد توجه قرار بگیرد. یکی دیگر از موارد بسیار مهم و کلیدی در اجرای بام سبز محدودیت وزن است و باید وزن مجاز ادوات و مصالح مورد بررسی قرار گیرد.

گیاهان مناسب بام سبز

در واقع بر کسی پوشیده نیست که هدف اصلی از ایجاد بام سبز (Roof Garden) ، ایجاد فضایی سبز و دلنشین در بام ساختمان می باشد، پس نتیجه می گیریم که بدون شک انتخاب گیاهان مناسب و سازگار با شرایط خاص پشت بام ها نظیر وزش بادهای تند ، گرما و تابش مستقیم نور خورشید، بارش باران و برف و … بسیار مهم و حیاتی است.

ایجاد فضای سبز در پشت بام خانه به پیش نیازهایی لازم دارد که بام خانه در هنگام طراحی ساختمان باید از این شرایط برخودار باشد. موارد فنی شرایط یک بام برای طراح و معمار آن نیز مهم است. او بر همین اساس تصمیم می گیرد که به چه صورتی باید اقدام به طراحی بام کند. در صورتی که تدابیری اندیشیده شود و  شرایط بام خانه به گونه ای باشد که بتوان زیر سازی مناسبی بروی آن انجام داد و گیاهانی که تصمیم به استفاده از آنها بروی بام شده است بروی یک لایه ضد آب کاشته شوند، با حفظ مسایل زیست محیطی این بام آماده بهره برداری و کاشت پوشش های گیاهی متنوع و متعدد خواهد بود. قبل از ایجاد فضای سبز در بام خانه حتما باید به لایه های دیگر همچون لایه حصار ریشه و لایه های زهکشی توجه ویژه ای داشت. گیاهانی که در بام کاشته می شوند با دارای خصوصیاتی باشند که با شرایط ویژه بام مطابقت و هماهنگی داشته باشد. مثلا با خاکی که برای بام در نظر گرفته شده است، سازگار باشند،  ریشه هایی که به صورت عمودی در خاک نفوذ می کنند، گسترده و مخرب نباشند، میزان تحمل نور مستقیم خورشید بر آنها مشخص باشد و در برابر بادهای شدید از خود مقاومت نشان دهند. با توجه به این شرایط چمن ها و پیچیک ها بیشترین سازگاری را با محیط های پشت بامی دارند و به همین دلیل پرطرفدارترین گیاه در ساخت بام های سبز هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.