معرفی مواد اولیه ژئوسنتتیک ها

گرانول ها به صورت جامد هستند که بعد از ذوب شدن و ترکیب شدن با مواد دیگر ، آماده استفاده در مصارف مختلف می شوند.

لیست و معرفی مواد اولیه ژئوسنتتیک ها

 

 

 

 

 

 

 

 

گرانول

گرانول ها نوعی مواد پلیمری هستند که به صورت رشته ای و دانه ای تولید می شود.گرانول ها کاربرد های فراوانی دارند.امرزه این مواد فراگیر شده و در تولیدات مختلف نظیر تولید کابل برق ، کفپوش ، شیلنگ سازی ، اسباب بازی سازی ، تجهیزات پزشکی و … کابرد دارد. 

یکی از ویژگی های مثبت گرانول ها قابلیت بازیافت 100 درصدی آنها است. این ویژگی باعث می شود تا نگرانی ناشی از رهایی این مواد در طبیعت بسیار کاهش یابد. از دیگر ویژگی های گرانول می توان به استهکام بالا و رنگ بندی های متفاوت آن اشاره کرد که کاربرد آن را بسیار گسترده کرده است.

پلی اتیلن(Polyethylene)

پلی اتیلن اولیه به صورت گرانول های خام می باشند که پس از ذوب شدن و مخلوط شدن با رنگ و دیگر مواد (همچون ماده افزودنی جهت مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید) آماده استفاده در چمن مصنوعی می گردد.

از پلی اتیلن برای ساختن ورق های ژئوممبران، انواع زهکش ها، الیاف اصلی چمن مصنوعی (Grass Blade)  و .. استفاده می شود که یک پلاستیک بسیار محبوب است که در ساخت محصولات دیگری همچون کیسه های پلاستیکی و بطری ها نیز استفاده می شود.

انواع پلی اتیلن

انواع پلی اتیلن که در حال حاضر در صنعت تولید می شوند به دسته های زیر تقسیم بندی می گردند:

  1. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  2. پلی اتیلن با چگالی پائین (LDPE)
  3. پلی اتیلن سبک خطی (LLDPE)
  4. پلی اتیلن خیلی سبک (VLDPE)
  5. پلی اتیلن با اتصالات عرضی (XLPE)
  6. کوپلیمرهای اتیلن – وینیل استر

کاربرد مواد (Polyethylene)

انواع مواد پلی اتیلن ذکر شده در فوق با گریدهای تجاری مختلف، دارای یک خصوصیات مخصوص به خود هستند که موجب می شود برای تولید یک محصول متفاوت مناسب باشند. به طور مثال، پلی اتیلن با چگالی بالا بیشتر برای تولید انواع ژئومبران پلی اتیلن، لوله پلی اتیلن و اتصالات و همچنین انواع مخازن پلی اتیلنی به کار می رود. علاوه بر این موارد، از این پلیمر برای تولید انواع قطعات پلاستیکی، انواع بطری، جعبه های حمل و نقل، انواع ظروف نگهداری مواد غذایی، سپتیک تانک، کیسه های بسته بندی و … استفاده می شود.

الیاف پلی پروپیلن (polypropylene)

این ماده، ترکیب اولیه برای ساخت الیاف فیلر و یا الیاف خزه مانند می باشد که ساختار ارتجاعی بالایی دارد.

ژئوتکستایلها یکی از بزرگترین گروههای محصولات ژئوسنتتیک میباشند. ژئوتکستایلها صفحات پلیمری نفوذپذیری هستند که معمولاً از الیاف پلی پروپیلن، پلی استر و یا پلی اتیلن ساخته می‌شوند.

لایه الیاف فیلر (Thatch layer) یک لایه محافظتی و تقویتی برای چمن مصنوعی محسوب می شود. کنار هم قرار گرفتن الیاف اصلی چمن مصنوعی (Grass Blade) و لایه محافظتی یا الیاف فیلر (Thatch Layer) سبب می شود که چمن مصنوعی یک محصول مقاوم شود.

پلی‌وینیل کلراید (Polyvinyl chloride) پی‌وی‌سی (PVC)

نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به‌طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود؛ زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان‌سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده‌است. با وجود ظهور یک ماده ایدئال در ساختمان‌سازی همچنان نگرانی در رابطه با هزینه پی وی سی برای محیط زیست طبیعی و سلامتی انسان وجود دارد.

موارد استفاده فراوانی برای پی وی سی شامل: وینیل سایدینگ، علامت مغناطیسی کارت‌ها، برش عمودی پنجره‌ها، صفحات گرامافون، لوله، لوله‌کشی، کانال و لوازم نصب کردنی، کیف‌های ارزان قیمت، پنجره‌های تاریک (بدون دید) و در شکل نرم آن برای لباس، اثاثه یا لوازم داخلی نظیر پرده، کف‌سازی و ساختن سقف، پوسته کابل‌های الکتریکی، توپ‌های بازی سبک‌وزن وجود دارد.

همچنین ماده ایست که اغلب برای تولید ورق ژئوممبران نرم و لوله‌کشی آب و فاضلاب به علت ارزان بودن طبیعی و انعطاف‌پذیر بودن استفاده می‌شود.

الیاف پلی استر (Polyester Staple Fiber)

پلی استر یک نوع الیاف مصنوعی است که از زغال سنگ، هوا، آب و نفت تولید می شود. این ماده برای اولین بار در قرن 20ام در یک آزمایشگاه از واکنش بین اسید و الکل تولید شد. در این واکنش دو یا چند مولکول با هم ترکیب میشوند و یک مولکول بزرگتر را میسازند که ساختار آن در طول تکرار میشود. در ادامه ی متن با خواص و کاربرد های پلی استر بیشتر آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید.

Polyester Staple Fiber
Polyester Staple Fiber

خواص پلی استر

الیاف های پلی استر میتوانند بسیار طویل، پایدار و قوی باشند.  الیاف این محصول نسبت به پارچه های سنتی مانند پنبه مزایای بسیاری دارد. این مواد جاذب رطوبت نیستند اما روغن را جذب می کنند. این ویژگی باعث می شود که پارچه های پلی استر برای کاربردهای که در تماس با آب و خاک هستند مناسب باشد. علاوه بر این از این مواد برای کاربردهای نسوز نیز استفاده می شود. این پارچه ها به راحتی قابل رنگرزی هستند.

الیاف polyester یک عایق مناسب و غیر آلرژی زا است، بنابراین از این ماده برای پر کردن بالش، لحاف، و کیسه خواب نیز می‌توان استفاده کرد. این محصول را می توان در دو دسته ترموپلاستیک و ترموست تقسیم بندی کرد. پلیمرهای ترموپلاستیک خود به polyester آروماتیک خطی (الیاف و فیلم های پلی استر)، الاستومرها (بلوک های کوپلی استر)، polyester کریستالی مایع، پلاستیک های مهندسی، polyester آلیفاتیک و پلی(آلکانوات های هیدروکسیل) طبقه بندی می شوند.

ساختار پلی استر

این مواد به دسته از پلیمرها گفته می شود که در نتیجه پلیمریزاسیون دی الکل با دی اسید (یا دی استر) تولید می شود. همه این مواد در ساختار شیمیایی خود دارای شاخه استر (-coo-) هستند. به طور مثال واکنش پلیمرزاسیونی که منجر به تشکیل پلی اتیلن ترفتالات به عنوان پرکاربردترین polyester می شود به صورت زیر است.

انواع پلی استر

ترکیب فوق یک ماده ی شیمیایی است که از دو کلمه Poly به معنای زیاد و ester که یک ترکیب شیمیایی آلی پایه ای است تشکیل شده است. ماده اصلی مورد استفاده در ساخت این محصول اتیلن است که از نفت حاصل می شود. این ماده با استفاده از چندین روش قابل تولید است. روش مورد استفاده به فرم نهایی مورد نظر بستگی دارد. چهار فرم اصلی این ماده عبارتند از filament، staple، tow و fiberfill. در فرم filament ، هر رشته فیبر به صورت مداوم در طول رشد می کند و پارچه هایی با سطح صاف تولید می کند.  فرم staple،در واقع همان فرم filaments که در اندازه های از قبل تعیین شده برش داده می شود. این فرم از polyester به راحتی با الیاف دیگر نیز ترکیب می شود.

tow به فرمی گفته می شود که در آن رشته ها به طور مداوم در هم تنیده  می شوند. Fiberfill شکلی از polyester است که بسیار حجیم است و به همین خاطر در ساخت لحاف، بالش و لباس بیرون مورد استفاده قرار می گیرد. دو فرم از این ماده که بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد filament , staple هستند.

کاربردهای پلی استر Polyester Staple Fiber

استفاده عمده پلی استر در زمینه نساجی و برای تولید نخ پلی استر است. پلی استر به صورت گسترده به عنوان بخشی از کاربرد نساجی است، به طور مثال:

  • برای تولید رزین پلی استر (PET) و نخ فیلامنت
  • نخ پلی استر نیمه آرایش یافته ای (POY)
  • الیاف استیپل پلی استر (PSF)
  • نخ پلی استر اسپان (PSY)
  • نخ صنعتی، نخ کاملا کشیده شده (FDY)
  • انواع ژئوتکستایل بافته و نبافته

 

روغن DOP

یکی از موادی که با گرانول ترکیب میشود و در فرآیند ذوب آن به آن اضافه می شود و به آن خاصیت شکل پذیری می دهد، روغن دی او پی است.

بنابراین روغن DOP  را می توان جز لاینفک گرانول ها دانست.از این رو تمام مصارفی که به گرانول ها وابسته اند به روغن DOP نیز وابسته هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.